5v2


Team samenstellen

Aan het begin van de 5e moesten we een team samenstellen aan de hand van de rollen van Belbin en der rol die wij willen zijn in het team. Dit gingen we presenteren, waardoor we konden kiezen met wie wij samen in het wilden werken. Er zijn 9 rollen van Belbin, waar je hier meer over kan lezen. Ik heb een test gedaan en daar kwam uit dat ik een monitor ben, de monitor analyseert en observeert het project en kijkt of alles goed gaat.

Project 1

Dit jaar doe ik 2 projecten. Het eerste project doe ik samen met Arif, Younes en Max. Onze eerste stap is om een opdrachtgever te vinden. Dit moet voor dit project een NGO zijn (een niet-gouvementele organisatie). Onze opdrachtgever is voor dit project Terre des Hommes, een organisatie die kinderen helpt.

De opdrachtgever heeft ons geïnformeerd dat het de bedoeling is dat er een activiteit georganiseerd wordt voor jongeren tussen de 12-17 jaar. Dit wordt ook gedaan in 14 andere landen over de hele wereld. In deze activiteit zal het centrale onderwerp online veiligheid zijn en door middel van een aantal activiteiten, zal data en advies van jongeren verzameld worden. De eisen voor onze opdracht zijn:

- Het verzamelen van 8 tot 12 jongeren (12-17 jaar).

- Het prikken van een datum waarbij dit groepje aanwezig kan zijn voor ongeveer 2 uur voor 13 november 2023.

- Het vinden van een locatie om deze activiteit uit te voeren (bijvoorbeeld een lokaal).

- Het verspreiden van toestemmingsformulieren naar zowel jongeren als hun ouders.

Het tweede deel van de opdracht is om richtlijnen te ontwikkelen over hoe je met kinderen en jongeren kunt praten over gevoelige onderwerpen, zoals online misbruik of online veiligheid. Wij zullen onderzoeken wat de beste manieren zijn om met jongeren in gesprek te gaan over heftige zaken. Daarnaast zullen wij ook onze eigen inbreng en feedback verwerken in een verslag. Dit verslag zal vervolgens dienen als een feedbackformulier voor Terre des Hommes, om degene die zich op jongerenparticipatie richten een beter idee te geven over hoe je gevoelige onderwerpen kunt bespreken met jongeren.

Keuzeproject 2

Het Team

In het tweede deel van dit jaar is keuzeproject 2 begonnen. Ik zit in een groep met Ewout, Amine en Jay. 

Opdrachtgever

De opdrachtgever is Hidde Griek van het bedrijf Flip the city. Flip the city zet zich in om meer biodiversiteit te brengen naar steden. Het team vindt het interessant om hieraan mee te werken, omdat duurzaamheid en biodiversiteit tegenwoordig een steeds belangrijker onderwerp is in onze samenleving.

Het bedrijf specialiseert zich in het maken van kroostegels van eendenkroos, een geslacht van waterplanten. De tegels uit je tuin kan je vervangen door deze tegels gevuld met planten en bloemen. Hiermee lost het bedrijf meerdere problemen tegelijkertijd op, zo gaat je tuin er beter uit zien, zorgen de planten ervoor dat er CO2 uit de lucht wordt opgenomen en halen ze het overtollige eendenkroos uit de wateren van Nederland.

Opdracht

Onderzoek

Eerst wordt er een onderzoek gedaan naar wat de waarde is van biodiversiteit en in welke mate basisschoolleerlingen in aanraking komen met biodiversiteit. Er zijn verschillende manieren waarop dit gedaan kan worden. Als eerst kan dit onderzoek aangepakt worden met deskresearch. Voor meer actuele data zoals over de interesse van basisschoolleerlingen over biodiversiteit wordt er gebruik gemaakt van fieldresearch, zoals enquêtes.

Hoofd- en deelvragen

Het onderzoek draait om de hoofdvraag 'In hoeverre komen basisschoolleerlingen in aanraking met biodiversiteit?'.

De deelvragen zijn:

  • Wat is biodiversiteit?
  • Wat is de Nederlandse biodiversiteit?
  • Wat is de waarde van Nederlandse biodiversiteit?
  • Wat is de waarde van het leren aan kinderen wat Nederlandse biodiversiteit is?
  • Wat is de huidige leerstof over biodiversiteit voor Nederlandse basisschoolleerlingen?
  • Zijn Nederlandse basisschoolleerlingen geïnteresseerd in biodiversiteit en het belang ervan?

Hypothese

Basisschoolleerlingen krijgen niet veel onderwijs over Nederlandse biodiversiteit. Ook verslechtert de kennis van basisschoolleerlingen, doordat kinderen op een steeds jongere leeftijd in aanraking komen met de digitale wereld. Hierdoor komen ze minder buiten en als ze buiten komen zijn ze vaak in de stad, waardoor de aanraking met de natuur matig is en er weinig kennis van biodiversiteit ontstaat.

Ontwerp

Na het onderzoek gaat het team een ontwerp, tool of strategie ontwerpen waarmee het biodiversiteitsonderwijs aangepast kan worden, zodat kinderen genoeg leren over biodiversiteit. De eisen voor het ontwerp worden gebaseerd op het onderzoek. Wel zijn er al een aantal basiseisen:

  • Het ontwerp moet educatief zijn en de doelgroep inspireren tot actie en persoonlijke betrokkenheid bij biodiversiteit.
  • Het ontwerp moet ondersteund worden door het onderzoek en de verzamelde data uit het onderzoek.
  • Het ontwerp moet uitgewerkt worden tot een prototype of een gedetailleerd plan van aanpak.

Dan komt het vooronderzoek en vervolgens worden daarop de onderzoeksvragen geformuleerd.

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin